Bij het inhuren van interim managementdiensten wordt meestal gezocht naar een specialist die veel kennis heeft van de tak van sport waarin de eigen organisatie opereert. Daar zijn hele goede redenen voor. Ze kunnen gemakkelijk meedenken met de mensen uit jouw team, snappen snel wat je bedoelt en nemen een berg aan ervaring mee, opgedaan bij collega’s uit dezelfde sector. Ze hebben weinig introductie nodig en beschikken vaak over de laatste kennis uit de sector. Consultancy firma’s en met name de grote partijen spelen hierop in door zich te organiseren rond een specifieke sector, waar de specialisten bij elkaar zitten. Dat is praktisch om redenen van marketing en verkoop, snelle inzetbaarheid en kennisdeling. Al snel wordt je als consultant klaargestoomd om te excelleren in een bepaalde tak van sport en verhuurt.

Maar als je echt wilt innoveren, het anders wilt doen, wilt winnen, het verschil wilt maken werkt deze aanpak dan ook zo?

Twee voorbeelden

Een tweetal boeiende en inspirerende coaches waarmee ik persoonlijk kennis mocht maken zijn Marc Lammers en Toon Gerbrands. Om goud te behalen met zijn dames-team hockey heeft Marc over de schutting durven te kijken (brilletje van Marc) en heeft hij gekeken hoe Anky van Grunsven haar paard een cooling down gaf na een intensieve inspanning. Toon Gerbrands (Volleyballer) komt eveneens niet uit de voetballerij maar is als coach/ directeur hier zeer succesvol in geworden. Beide coaches hebben mij laten zien dat waar twee oude werelden elkaar ontmoeten een derde (green field/blue Ocean) nieuwe wereld ontstaat.

Als je doet wat je deed…..

In vroegere tijden, waar de meeste huidige bestuurders in groot zijn gebracht, werden door consultancy firma’s (ik heb er met veel mogen werken) de slimste jongens en meisjes van de klas gerekruteerd en geconfronteerd met verschillende klanten uit allerlei industrieën. Dat maakte ze scherp en gaf ze de gelegenheid om opgedane kennis, kruislings toe te passen, in plaats van de overtuiging te ontwikkelen dat elke sector uniek is en onvergelijkbaar met andere sectoren. Zo kon het voorkomen dat een consultant die bij PTT Post heeft gewerkt aan een logistieke casus, daarna in de haven naar inefficiënties in de procesvoering kwam kijken. En warempel, door toepassing van het logistieke concept en denken, werd de logistiek in de haven beter. Of in mijn situatie dat een bestuurder (Paul Smits, Frank Arnoldy, oud bestuurders van het Maasstad Ziekenhuis) een logistiek traject bij het Zuider- en Clara Ziekenhuis in Rotterdam liet lopen. Het uitgangspunt hierbij was het rapport dat door mijn con-collega Peter Bakker (Sneller, beter De logistiek in de zorg) had geschreven. En zie, ook hier werd een eerste ontmoeting van mijn logistieke wereld met de zorgwereld een zeer succesvolle. Met zeer veel plezier is er hard en succesvol gewerkt om het onbekende bekend en bekende onbekend te maken.

Een andere keuze, we gaan voor goud, samen het verschil maken!

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus! (Marc Lammers)

Dus wat wordt het, heb je een plan of straks een excuus? Ga je voor een specialist of een  generalist? Mocht je overwegen om voor het plan te gaan stel jezelf dan drie vragen af als je een externe consultant/ interimmer overweegt:

  1. Als je niet in staat bent om specialisten uit je eigen team te halen, zit je dan überhaupt nog wel in de wedstrijd, laat staan de juiste?
  2. Kan je onderscheidende strategieën, innovaties, projecten etc. ontwikkelen met consultants / interim managers die gespecialiseerd zijn in jouw tak van sport?
  3. Heb je wel de juiste sparringpartner in een consultant die hetzelfde weet en denkt als jij?

Goed opgeleide generalisten met gezond verstand uit de buitencategorie hebben een aantal zeer pregnante voordelen ten opzichte van doorgewinterde specialisten:

  • Ze denken sneller – Ze hebben een beter getraind analytisch vermogen omdat ze elke keer opnieuw moeten bedenken hoe iets in elkaar zit binnen de tijdspanne van een conversatie.
  • Ze denken anders – Het zijn ‘dwarsdenkers’ en kunnen door ‘geïnformeerd associëren’ nieuwe oplossingen vinden terwijl specialisten ‘rechtuitdenkers’ zijn, die de context van de industrie niet verlaten.
  • Ze confronteren – Door ogenschijnlijk domme vragen te stellen, kunnen generalisten ingesleten maar inefficiënte patronen blootleggen die niemand anders waarneemt.
  • Ze staan stil bij het waarom – Ze vragen eerst naar het ‘Waarom?’ omdat ze willen doorgronden hoe het in elkaar zit. Specialisten slaan vaak het waarom over en steken meteen over naar het ‘hoe’ en ‘waarmee’.
  • Ze dagen uit – Door te komen met voorbeelden uit andere omgevingen laten ze zien hoe het ook kan en welke nog niet platgetreden paden er zijn.
  • Ze zijn creatiever – Creatieveling willen steeds wat anders en worden verveeld van herhaling. Ze storten zich met volle energie op iets nieuws.

De Hictoloog, de juiste sparringpartner

Uiteindelijk gaat het erom dat je de concurrentie te slim af bent. Ook in de zorg. De wereld staat niet stil en om het verschil te kunnen maken organiseren wij (bijna) wekelijks) een Samentafel waar verschillende werelden bij elkaar komen en waar vaak een nieuwe wereld ontstaat. We leren hier op een andere wijze van en met elkaar. Dit is en gaat volgens het zogenaamde tripelloop learning model.

Laat je bijstaan door een Hictoloog die veel verschillende dingen zelf heeft gezien en gedaan. De Hictoloog is specialist maar ook weer niet! De Hictoloog komt nooit alleen. Met elkaar zijn we generalist van het hoogste kaliber. Wij kunnen het onderscheidend vermogen brengen terwijl je zelf de micro kennis hebt en kan beoordelen wat wel en niet werkt. De manier waarop wij, samen = werken is vele malen krachtiger dan een eenzijdige gedachte of monotoon geluid.

Dus als je binnenkort een consultant/ interim manager nodig hebt, vraag dan 1. om een lijst met opdrachten en beoordeel de veelzijdigheid en 2. ga na hoe de consultant / interim manager zelf is georganiseerd en/of samenwerkt met andere consultants of interim managers? Ga in discussie over jouw business en laat hem zijn analytisch en associërend vermogen aantonen. Als jij hem niet kunt bijhouden is het een juiste keuze en heb je de juiste sparringpartner gevonden. Het gaat om creëren!

Creëer je plan en niet je excuses!

Ronald Blom
Creator

Creëer je eigen plan in plaats van je eigen excuus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *